Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

Född i Prag, uppvuxen i Stockholm. Pappa till Vincent, 15 och Leon, 12

söndag, mars 09, 2008

Ingen titel i kväll

Klart att jag blev lite besviken när det ganska snart gick upp för mig att scentid inte var aktuell i kväll på Big Ben.
Betnér skulle upp efter paus och han kunde ju lika gärna dra iväg i tid så det var bara att ligga lågt.
Jag har plockat bra poänger de senaste månaderna på Big Ben. Det stället har överhuvudtaget blivit ett riktigt bra stand up ställe söndag kvällar.
Jag började köra där i september, bara veckan innan jag drog till Prag i tre veckor. Jag gillar att safea på det sättet. Blir det ett kukgig första gången på ett ställe kan jag försvinna från stan. I september var Big Ben ett söderhak, vilket det iofs fortfarande är, men det var mer fyllon och Bajen och rakade brudar-klientel.
När jag kom tillbaka och började köra mer seriöst i oktober började BB genomgå en personlighetsförändring. Ryktet spred sig att det var kul där på söndagskvällar. Fler och fler komiker gick upp och amatörtimmen blev proffsigare.
Det går fortfarande upp folk som hellre håller i en mic än att de har något att säga men de blir allt färre.
Killarna som håller i det, Laszlo och Tomas är sköna och sprider en jävligt bra stämning. Laszlo är dessutom bra på scen. Han borde köra mer. Blandad publik på söndagar. Folk som vill ha kul. Som vet att BB är mer än glada skitar som hör sin egen röst
De senaste två söndagarna har jag varit konferencier och det har varti svinkul. Jag skiter mer och mer i att ha en "akt" och köra mer på känsla, flavor of the day. Inte vara behagsjuk.
Man vinner inte ett piss på det, att vara till lags. När det mellan raderna bli för tydligt skrikande att man vill bli omtyckt.
Det är klart att man vill det. Det är en jävla kick när folk garvar på ett sätt att det blir en del av ens föreställning, men det är inte humor när en komiker står och tigger garv med material och timing som suger.
Det finns personer som jag uppträdde tillsammans med på Syster o Bror hösten 06, när jag var grön som skärgårdstång, vilka fortfarande ger mig ont i magen. Deras material är detsamma med lite variation och haltandet kvarstår.
Lite som folk som glider runt med dålig andedräkt.
Vänta, har du inga nära vänner som briefar dig att du luktar illa i munnen.
Lustigt sammanträffande. Ett par av Sveriges absoluta äss inom standup har sällsynt dålig andedräkt. Varför säger inte deras närmsta något? Obegripligt.

Så i alla fall. Klart att jag samtidigt i besvikelsen över att inte få köra drog en liten suck av lättnad eftesom Betnér skulle avsluta kvällen. Han jag ju trots allt en betydligt större kuk än jag har. Jag är fortfarande grön nog att ha ett vacklande självförtroende om en mästare är i huset.
Jag såg Betnér, för vi är inte Magnus och Dominik med varandra, på Brunnen i december, faktum är att jag körde precis innan honom, på ett godkänt sätt, och han var bra. Lite lång men precis som en elitspelare i tennis eller squash skog han ut slagen med hela kroppen. När man är ärlig så blir det så jävla bra. Det är modet som behövs. Att våga vara den man är. Berätta om hur ens liv ser ut. Om ett par år är jag där.

Jag höll på att bli galen innan jag drog hemifrån. Kunde inte hitta en liten lapp som jag brukar avsluta med. Mest incase att giget inte varit askul. Eller just därför, om det varit det. Min lägenhet är full med lappar. Men just den här lilla jävla lappen, och den är liten som en fusklapp man hade på geografiprov i 9an, ryms i handflatan, fanns plötsligt inte.
Det blev en fix idé.
Jag åkte hem utan den.
På t-banan mindes jag Thora Gellner, en gammal tant som bodde granne med oss på Skeppargatan 69-84. Hon ringde snuten ibland och påstod att nån hade varit i hennes lägenhet och petat ned ett par fingrar i hennes smörpaket. Thora hade fyra fem lås på sin dörr.
Jag tänker på hennes tics. Jag saknar henne.

Jakt och Fiske på burken när jag kom hem. Per Moberg jagar fasan i Skottland. Hade jag varit tjej så hade jag blivit så in i helvete kåt på Per. Han sprutlackar potatis, grönsaker och hela sitt team. Man skiter i vad Per lagar bara han knullar mig efter att han är klar och om han vill skjuta mig i låret när jag flyr in i en taxi efteråt så är det också fine, bara han knullar mig igen.
På torsdag morgon drar jag till Rom och gigar för Nokia. Det ska bli kul. Begåvade människor i teamet.
Det har varit en bra vecka.