Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

Född i Prag, uppvuxen i Stockholm. Pappa till Vincent, 15 och Leon, 12

torsdag, november 30, 2006

Taskig tajming

Kramer i Seinfeld. Ni vet ju redan alla vid det här laget att han fick ett seriösare spel och började vråla osammanhängande mot ett par svarta snubbar i publiken vilka hade häcklat Kramer under hans stand up över att han är en b-artist. Vilket Kramer också är.
Inget dock man vill höra när man står och försöker vara kul.
- Du är tråkig, och dålig. Du har aldrig varit bra.
Då får man spel och säger dumma saker. Som man kan göra hemma ibland mot ett syskon eller förälder eller någon man lever med. Saker som inte är helt genomtänkta, saker som man vet är slag under bältet eller helt enkelt ett verbalt ursinne som är mer eller mindre herrelöst.
Kramer kallade den svarta snubben för nigger, vilket faktiskt inte har någon motsvarighet i svenskan. Och att han borde hänga uppochned från en lyktstolpe med en gaffel i arslet.
Allt det hade varit kul om inte Kramer antytt gamla hederliga sydstatslynchningar av svarta; det var där det slutade vara kul och Kramer blev en ännu större nolla än han var innan.
Detta händer en dryg månad innan jul. Jävligt dålig timing.
För det finns en sak som är värre än att vara förbannad och uttrycka sig mer än klumpigt och det är att släppa Seinfelds 7de säsongen på dvd samtidigt inför julen.
Jerry Seinfeld såg till att Kramer fick be om ursäkt hos Letterman. Letterman och Jerry satt och var allvarliga och Kramer var pinsam igen- över en länk. På ett nytt sätt. Han gjorde sitt utbrott till en nationell företeelse och i nästa andetag även global som inrymde all världens konflikter.
Kramer var som en alkis som dricker för lite.
Jerry Seinfeld som är ett proffs all the way satt sedan lugnt vidare i programmet och tillsammans med sin bästis Letterman halade de upp först 7e säsongen och sen en komikerbok med förord av Seinfeld.
Skum föreställning hela grejen. Har de förolämpat svarta eller konsumenter?

Jag skäms som en hund förresten. Sen bara ett par timmar tillbaka. Sen förra våren har jag kontaktat hyresvärden att de ska skicka nån trädgårdsmänniska att ansa lönnen utanför balkongen som stjäl allt mer solljus. Detta gjordes sommaren 2002 och var alldeles perfekt.
Så inte denna gång.
Jag hör hur en motorsåg gå ingång och går mot fönstret för att bevittna Bill och Bull stå i gröna bäveroveraller med en alldeles för kort stege gå loss på lönnen som om lönnen hade gjort ett barn från det intilliggande dagiset illa.
Jag öppnar balkongdörren.
- Halloj, vad mycket ni kör.
- Ja, men du ville ju ha sol på din balkong, svarar Bull.
- Men inte till priset av att trädet slaktas. Räcker det inte med att man ansar det med en dryg meter?
- Nej, då växer ju ju bara ut igen och så får man klippa det igen nästa år.
- Men det stämmer ju inte riktigt, det var över tre år sen det ansades senast.
- Ja, men nu gör vi såhär.
Jag klev tillbaka in i lägenheten igen. Bedrövad och kände mig som en pussyboy som dels ordnat denna stympning och dels kunnat förhindra den om jag sagt till direkt att de ska ge fan i trädet tills de skaffat en bättre stege.
Att nu i efterhand kontakta förvaltaren på Heba och gnälla kommer bara att uppfattas som gnäll. "nyss ville du ha sol på balkongen och nu är inte heller det bra, när du fått det".
Känns som ett loserupplägg hur jag än gör.
Ska i alla fall sätta upp ett anslag i porten där jag förklara läget så att inte grannarna börjar viska (mer än de säkert redan gör) att "det är den där killen på 2an som hatar träd och som säkert via nån kontakt misshandlat den underbara lönnen på husets baksida".
För så känns det; att det är mitt fel. Lönnen ser f ö r jävlig ut.
Hade nån av er gått till frissan och det hade slutat såhär hade frisören haft saxen i ögat.
Det är lätt att vara efterklok.
-Vänta, jag ska bara putsa dina naglar.
Och så motorsågar man av Bulls hand.
- Aaaaaaaargh, vad fan gör du!!!???
- Det är lugnt, den växer ut igen.

1 Comments:

Blogger Puman said...

Jag älskar hela Seinfeld-serien :)

Ha en bra helg ;)

10:20 em  

Skicka en kommentar

<< Home